Lite kort fakta om rullstolsbasket

Rullstolsbasket har samma regler som "ståbasket". Planen, korghöjden och antalet spelare på planen är detsamma. Spelarna delas in i poäng utifrån sitt handikapp på en skala från 1 upp till 4,5 poäng. Icke handikappade kan vara med och spela i rullstol och de har då poängen 4,5. På planen får de 5 personernas sammanlagda poäng inte överstiga 15. Rullstolsbasket är en av handikappidrottens snabbaste och hårdaste idrotter med mycket action.


Jag har klassningen 3,5 efter min amputation och sen har vi tjejer 1,5 avdrag för att vi ska köra med killarna vilket gör mig till en tvåa på planen

Hade jag varit amputerad längre ned på benet hade jag haft annan klassningspoäng, som malmöspelaren på bilden. Med knät kvar räknas man som 4.5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Spara info

Mejladress:

Hemsideadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0